Fallout

Fallout is een serie van computer role-playing games, geproduceerd door Interplay Entertainment en Bethesda Softworks. De delen zijn:

  • Fallout (1997)
  • Fallout 2 (1998)
  • Fallout 3 (2008)
  • Fallout: New Vegas (2010)
  • Fallout 4 (2015)

Interplay was begonnen met een derde deel van de serie (bekend onder codenaam Van Buren), vanwege financiële problemen heeft Interplay echter de licentie van Fallout verkocht aan Bethesda Softworks. Interplay bezit nog enkel de licentie voor een eventuele Fallout MMORPG.

De Verenigde Staten zijn in een nucleaire oorlog met China omdat het Alaska is binnengevallen. De Verenigde Staten besluiten om Canada te annexeren waarna ze het door China bezette Alaska weer bevrijden. Hierop volgt een kernoorlog, genaamd The Great War of De Grote Oorlog waarbij niet duidelijk is wie de eerste raket afvuurde. De gehele VS zijn binnen twee uur verwoest, waarbij een groot deel van de bevolking omkomt. De overlevenden zijn veelal blootgesteld aan grote hoeveelheden straling. Slechts sommigen hebben veilig kunnen overleven in door het bedrijf Vault-Tec gebouwde bunkers genaamd Vaults. In totaal zijn 122 Vaults gebouwd. Mensen konden een plaats in een Vault reserveren als zij daar genoeg geld voor hadden en er nog plaats was. De officiële bedoeling van de Vaults was het garanderen van het voortbestaan van de mensheid na een kernoorlog. In de spellen, met name in Fallout 3, blijkt dat de Vaults bedoeld waren als sociaal en medisch experiment door de regering en het leger van de VS. Elke Vault had een specifiek testdoel waarbij een bepaalde variabele afweek van de andere Vaults.

De bewoners van de Vaults konden vele jaren onafhankelijk van de buitenwereld leven maar uiteindelijk moeten ze toch naar buiten om aan hun behoeften te kunnen blijven voldoen. Daarnaast speelt de vraag wat de waarde van het leven is als men het hele leven opgesloten blijft in de toch vrij kleine Vault.

De buitenwereld kenmerkt zich door een verwoest landschap en de afwezigheid van openbare orde. Door de alomtegenwoordige straling zijn bij velen genetische mutaties ontstaan. Later blijkt ook dat sommige mutaties opzettelijk door de mensheid (het leger) opgewekt zijn in de hoop onverslaanbare strijdkrachten te krijgen.

De speler is in de verschillende delen van het spel vrij om te doen wat hij of zij wil. Het samenstellen van een personage wordt mogelijk gemaakt door een uniek systeem genaamd S.P.E.C.I.A.L. (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck). Door een bepaalde hoeveelheid punten te investeren in deze eigenschappen (kracht, perceptie, uithoudingsvermogen, intelligentie, behendigheid of charisma) wordt het karakter gevormd. Het gehele spel past zich aan op basis van dit puntensysteem. Zo zal een minder charismatisch personage anders worden behandeld en hebben personages met weinig intelligentie een spraakgebrek.

Lees meer