Halo

Halo is een sciencefiction-videospelfranchise ontwikkeld door Bungie en uitgegeven door Microsoft Game Studios. De videospellen worden gerekend tot de beste First-person shooters op een spelcomputer ooit uitgegeven en worden gezien als een killerapplicatie. Na het succes van de hoofdtrilogie volgden meerdere andere spellen, boeken en twee stripromans.

De hoofdserie is gebaseerd op het verhaal van Master Chief en een AI genaamd Cortana. De Master Chief helpt de mensheid in het vechten tegen de Covenant, een alliantie van verschillende alienrassen. De naam "Halo" refereert aan de Halo-ringen die ontwikkeld zijn om de Flood uit te roeien.

Van de spellen zijn wereldwijd meer dan 27 miljoen kopieën verkocht. Halo 3 had een omzet van 170 miljoen Amerikaanse dollar in de eerste 24 uur.

De muziek, gemaakt voor alle spellen van de Halo-serie is gecomponeerd door Martin O'Donnell en zijn werkpartner Michael Salvatori.

De hoofdserie bestaat uit Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 en Halo 4.

Halo: Combat Evolved werd voor het eerst uitgegeven op 15 november 2001 in Amerika. Dit spel werd van origine alleen uitgegeven op de toen nieuwe Xbox. Later zijn er nog twee versies uitgekomen, die voor op Windows en voor op de Mac. Halo: Combat Evolved werd het meest gewaardeerd door het grote publiek van alle drie de spellen. Dit komt doordat er in 2001 geen spellen waren van deze grootte. Door de gamecritici werd hij echter niet goed ontvangen vanwege de slechte level design. Vervolgens werd het tweede spel ontwikkeld en uitgegeven op 9 november 2004. Halo 2 is het eerste spel waar de speler voet zet op de aarde en deze beschikte wel over goede level design. Ook deze was in eerste instantie alleen uitgegeven voor op de Xbox. Halo 3, het laatste deel van de trilogie is echter uitgegeven voor op de Xbox 360. Deze, toen nieuwe spelcomputer, was ontwikkeld en daarbij was de grafische kwaliteit een stuk hoger. Toen op 25 september 2007 Halo 3 uitkwam werden de winkels massaal leeggekocht. Halo 3 vertelt niet alleen de afloop van het verhaal over Master Chief, maar brengt ook nieuwe functies met zich mee. Een uitgebreidere multiplayer-systeem is hier een voorbeeld van.

Naast de hoofdtrilogie zijn er nog drie spellen uitgegeven.

Halo Wars werd uitgebracht op 26 februari 2009. Dit is het eerste spel dat geen first-person shooter, maar een real-time strategy-spel is. Dit spel is ook niet ontwikkeld door Bungie, maar door Ensemble Studios. De ontvangst voor dit spel was beduidend kleiner. Na de uitgave van Halo Wars sloot Ensemble Studios de deuren. Wel is dit één van de weinige succesvolle RTS-spellen voor op de Xbox 360.

Halo 3: ODST werd op 22 september 2009 uitgegeven voor op de Xbox 360. Dit is een uitbreiding op Halo 3, en vertelt niet het verhaal van Master Chief, maar van een ODST-elitesoldaat (orbital drop shock trooper). Hierbij werd meteen een multiplayer-beta uitnodiging uitgegeven voor het volgende spel, Halo: Reach. Halo: Reach is een in september 2010 uitgekomen spel dat zich afspeelt voor de hoofdtrilogie, op de kolonie Reach. Hierin is de speler deel van Noble Team, een team van 6 elite supersoldaten.

Het spel Halo: Chronicles was aangekondigd, maar is later geannuleerd.

Op de E3 2011 werden twee nieuwe spellen bekendgemaakt. Het eerste is Halo 4, het eerste spel van 343 Industries in plaats van Bungie. Dit spel staat gepland voor een uitgave in 2012. Het tweede spel is een verbeterde versie van Halo: Combat Evolved, genaamd Halo: Combat Evolved Anniversary. Deze werd uitgebracht op 15 november 2011, tijdens het 10-jarige bestaan van de Halo-serie. Halo: Combat Evolved: Anniversary is het eerste spel in de serie met Kinect ondersteuning.

Lees meer