StarCraft II

StarCraft II is een real-time strategy computerspel ontwikkeld door Blizzard Entertainment. StarCraft II is het vervolg op het populaire StarCraft. Het werd op 19 mei 2007 aangekondigd op de Blizzard Worldwide Invitational in Seoel, Zuid-Korea. StarCraft II werd op 27 juli 2010 uitgebracht voor Windows (Windows XP, Windows Vista, Windows 7) en Mac OS X. Het spel werd 1,5 miljoen keer verkocht in de eerste 48 uur.

Het spel zal in drie delen worden uitgegeven: Wings of Liberty (Terran), Heart of the Swarm (Zerg) en Legacy of the Void (Protoss). StarCraft II: Wings of Liberty vormt de basis en Heart of the Swarm en Legacy of the Void zijn twee uitbreidingspakketten. Elk van de drie legt de nadruk op een speelbaar ras in het spel.

Gameplay:

Het spel bevat de drie rassen uit het oorspronkelijke spel: de Protoss, de Terran en de Zerg. Blizzard heeft aangekondigd dat dit de enige rassen in het spel zullen zijn. De replay-functie is sterk verbeterd en Blizzard heeft aangekondigd StarCraft II-wedstrijden uit te zenden in de Verenigde Staten. Het spel legt meer de nadruk op het multiplayer-gedeelte dan StarCraft door veranderingen in onder andere Battle.net, een nieuwe manier om een tegenstander te vinden en een nieuw systeem voor de ranglijst. Daarnaast heeft Blizzard aangegeven te luisteren naar de feedback van de fans om zo het spel te verbeteren.

Net zoals de voorganger gebruikt het spel Full Motion Video voor het vertellen van het verhaal tussen de levels. Daarnaast worden ingame animaties gebruikt ter ondersteuning van het verhaal. In de Terran-campagne is de briefing room van StarCraft vervangen door een interactieve omgeving in het ruimteschip Hyperion onder leiding van Jim Raynor. Deze campagne is niet-lineair waardoor de spelers het op verschillende manieren kunnen doorlopen maar het eindresultaat is telkens hetzelfde om voor een consistente verhaallijn te zorgen.

Het spel bevat ongeveer hetzelfde aantal eenheden als het originele spel; sommige eenheden zijn aangepast of ze hebben extra upgrades gekregen. Daarnaast is er meer interactie mogelijk met de omgeving: bepaalde eenheden kunnen zich voortbewegen over terrein met hoogteverschillen en andere kunnen een korte afstand teleporteren. Sommige Protoss-eenheden kunnen vrijwel direct ingezet worden in een gevecht met behulp van een Warp Gate.

Lees meer